0,00 €
Ostoskori Päivitä

Ei tuotteita

lonkkari.fi


Tilaa nyt, maksa Collector -laskulla vasta seuraavan kuun lopussa!

Mikä on longboard?

 

Longboardin eli mäkirullalauta on tavallista rullalautaa pidempi ja leveämpi. Longboardissa renkaat ovat myös suuremmat ja pehmeämpää materiaalia. Pidempi ja leveämpi lauta tarjoaa tavallista rullalautaa vakaampaa menoa ja suuret ja pehmeät renkaat vähentävät huomattavasti asfaltista välittyvää tärinää. Longboard soveltuukin hyvin kulkuvälineeksi kaupungeissa mukavan tuntuman ja nopeuden vuoksi.

 



Historiaa

 

Skeittilautojen ja longboardien yhteinen historia juontaa juurensa 50-luvun taitteen Kaliforniaan. Surffaajat halusivat surffausta vastaavan lajin tyynelle säälle. Lajia kutsuttiin tuolloin ”jalkakäytäväsurffaukseksi” ja sitä harrastettiin aluksi paljain jaloin kuten surffaustakin. Suomeen laji rantautui 1970-luvun puolivälissä yhdysvaltalaisten vaihto-oppilaiden mukana.

 


Laudan rakenne

 

Longboard muodostuu itse laudasta eli dekistä, lautaan kiinnittyvästä akselistosta eli trukeista sekä renkaista ja niiden laakereista. Dekki on materiaaliltaan usein liimattua puuviilua tai muuta komposiittimateriaalia. Dekin yläpuolelle on liimattu karkea grippi, jonka tarkoituksena on estää kenkää luistamasta pois laudan päältä. Dekin pohjassa on usein grafiikkaa, joka usein pysyykin siellä paremmin kuin tavallisissa skeittilaudoissa lajin erilaisesta luonteesta johtuen.


Trukit koostuvat dekkiin kiinnittyvästä tukilevystä (baseplate) sekä ripustimesta (hanger), jossa on akseli renkaille. Tukilevyn ja ripustimen yhdistävästä pultista (kingpin) voidaan säätää trukkien kääntyvyyttäja sen herkkyyttä. Kireälle kiristetty pultti hidastaa laudan kääntyvyyttä,mutta parantaa samalla laudan hallittavuutta kovemmassa nopeudessa (downhill). Trukkeja myydään erikokoisina, joissa leveämmät trukit tarkoittavat suurempaa kääntöympyrää laudalle.


Longboardissa renkaat ovat tavallista skeittilautaa suuremmat ja materiaalina käytetään pehmeämpää uretaania. Renkaiden koko vaihtelee 70 millimetrin molemmin puolin. Pienemmät renkaat takaavat nopeamman kiihtyvyyden, isommat renkaat taas vaimentavat paremmin tien epätasaisuutta eivätkä tökkää pieniin esteisiin. Renkaita on valmistettu myös erilaisilla kovuuksilla. Renkaiden kovuus on ilmoitettu asteikolla 75A-90A, jossa 75A tarkoittaa pehmeitä ja 90A tarkoittaa kovia renkaita.


Renkaiden ja trukkien välissä ovat laakerit, jotka mahdollistavat renkaiden pyörimisen mahdollisimman vaivattomasti. Laakerit luokitellaan ABEC –luokituksen mukaan, joka kertoo laakereiden laadun. Laakeriluokitus menee numeroina ABEC 1, ABEC 3, ABEC 5, ABEC 7 sekä ABEC 9. Suurempi numero tarkoittaa parempaa tarkkuutta laakerien laadussa.



Lautatyypit

 

Cruisinglauta eli tuttavallisemmin kruisailulauta on tarkoitettu kulkuvälineeksi ja yleiseen rullailuun. Cruisinglaudan muodossa on usein vivahde surffilautamaisuutta ja dekki on joustava. Cruisinglaudalla kyyti on mukavan pehmeää johtuen joustavasta dekistä ja pehmeistä renkaista.


Commute on paikasta A paikkaan B liikkumista. Commutea voiharrastaa millaisella laudalla vain, mutta cruisinglaudalla kyyti on mukavinta.


Carving tarkoittaa laudalla mutkittelu edestakaisin. Carving on hyvä tapa kontrolloida laudan vauhtia mäessä.


Freeride on yhdistelmä downhilliä, carvingia ja slidejä. Mäkiä lasketaan laudalla lisäten väliin mutkittelua ja laudan luisuttelua.


Downhill eli mäenlaskulauta on tarkoitettu nimensä mukaisesti mäkien laskemiseen. Mäkilautojen dekit ovat jäykkiä ja trukit leveämmät ja tiukalle säädetyt woblaamisen estämiseksi kovassa vauhdissa.


 

Käsitteet

 

Fleksi tarkoittaa longboardin dekin joustavuutta. Fleksaava lauta joustaa ja tekee matkanteosta pehmeää ja mukavaa.


Slide tarkoittaa longboardin saattamista sivuluisuun. Slidessä käytetään ns. slidehanskoja, joissa on kämmenen kohdalla litteä muovipala mahdollistamassa käsien maahanlaittamisen vauhdissa.


Pumppaus tarkoittaa laudan pumppaamista puolelta toiselle vauhdin aikaansaamiseksi.


Pintail on dekinmuoto, jossa lauta kapenee takaosastaan. Pintail-laudan etuna on se, ettei vauhtia potkiessa jalka osu laudan takaosaan.


Drop deck tarkoittaa dekin muotoa, jossa laudan keskiosa on taivutettu trukkien välistä alemmaksi. Matalemmalla oleva keskiosa helpottaa laudalla potkimista ja siirtää laudan painopistettä alemmaksi saaden aikaan vakaamman tuntuman.


Drop through –laudan dekissä on trukkien kohdalla reiät, joista trukit tulevat osittain läpi dekin yläpuolelle. Tämä mahdollistaa matalemmalla olevan dekin ja sitä myötä helpomman potkimisen ja vakaamman tuntuman.


Wheelbite tarkoittaa renkaiden osumista dekkiin ajossa. Wheelbite riippuu dekin, trukkien sekä renkaiden yhteensopivuudesta, mutta sitä voi korjata korotuspaloilla trukkien ja dekin välissä.

Woblaus tarkoittaa laudan hallitsematonta veivaamista puolelta toiselle kovassa vauhdissa. Woblauksen aiheuttavat liian fleksaava dekki sekä liian löysällä olevat trukit. Downhill –laudat ovat suunniteltu kestämään kovia vauhteja ilman woblausta.


 

Huolto



Longboardit ovat yleisesti ottaen varsin huoltovapaita harrastusvälineitä. Ainoat varsinaisesti huoltoa vaativat osat ovat renkaiden laakerit, jotka nekin ovat niin edulliset, että on usein helpompaa vain ostaa uudet vanhojen tilalle. Jos kuitenkin haluat välttämättä huoltaa vanhat laakerit, on ne avattava, puhdistettava ja rasvattava uudelleen. Parhaiten pidät longboardisi kunnossa välttämällä hiekan ja veden pääsyn laakereihin. 



Renkaat ovat longboardissa erityisesti slideja tehdessä kuluva osa. Kuluneet renkaat huonontavat longboardin ominaisuuksia, joten voi olla aiheellista tilata uudet renkaat.


Muista tarkkailla säännöllisesti ruuvien kireyttä. Erityisesti dekin ja trukit yhdistävät ruuvit löystyvät ajan myötä tärinän vaikutuksesta. 



Varusteet

 

Tärkein varuste longboardin kanssa on kypärä. Hyvän kypärän kanssa lonkkarilla rullailee mielellään turvallisesti niin kaupungissa kuin mäkilaskussakin.


Slidehanskat ovat tarkoitettu mäkilaskua ajatellen slidejen tekemiseen. Kämmenissä olevat muovipalat mahdollistavat käsien laittamisen maahan vauhdissa ja mahdollistavat laudan hallinnan vauhdissa aivan uudella tavalla.


Polvi- ja kyynärsuojat ovat hyvä olla erityisesti mäkiä laskiessa päällä.