0,00 €
Ostoskori Päivitä

Ei tuotteita

lonkkari.fi


Tilaa nyt, maksa Collector -laskulla vasta seuraavan kuun lopussa!

  

Mitä on leijalautailu?

 

Leijalautailu on laudan tai suksien päällä, lumessa tai vedessä harrastettava laji, jossa energia liikkumiseen valjastetaan tuulesta leijan avulla. Lajia voi harrastaa kesällä joko vedessä kiteboardilla tai kuivalla maalla maastolaudalla. Talvella lajia voi harrastaa lumilaudalla tai suksilla esimerkiksi järven jäällä tai lumisella pellolla. Lajilla on miljoonia harrastajia ympäri maailmaa. Riippuen leijan koosta, et välttämättä tarvitse kovinkaan kovaa tuulta.

 

Historiaa

 

Leijalautailun historia juontaa juurensa 1960-luvun Saksaan ja Sveitsiin, jossa itsetehdyillä alkukantaisilla leijoilla kokeiltiin hiihtää. Ensimmäiset kaupalliset leijat tulivat markkinoilla 1980-luvun puolivälissä ja 1990-luvulla laji alkoi muodostua nykyiseen muotoonsa. 2000-luvun alussa leijojen rakenne parani ja harrastajamäärä sekä harrastajien taidot kasvoivat lähes jokaisessa lumen peittämässä maassa. Vuonna 2009 amerikkalainen Christopher Krug teki leijahiihdon nopeuden maailmanennätyksen 118 km/h.

 

 

 

 

Leijatyypit

 

Lautailuleijoja on hyvin erilaisia. Leijan ominaisuuksiin vaikuttavat mm. leijan koko, narujen määrä sekä kahvajärjestelmät. Leijojen koot vaihtelevat 1,2 neliömetristä useisiin kymmeniin neliömetreihin. Pienemmällä leijalla on helpompaa aloittaa harrastus ja saada tuntumaa leijan ohjaamiseen, jonka jälkeen taitojen karttuessa voi siirtyä asteittain isompiin leijoihin. Suurta leijaa ei kannata ensimmäiseksi leijaksi hankkia, sillä ensikertalaisella se voi aiheuttaa vakavia vaaratilanteita.

 

Leijan narujen määrä kertoo, kuinka tarkasti leijaa saa ohjattua. Kaksinaruisissa leijoissa ohjainlaitteisiin tulee kaksi narua, vasen ja oikea. Kolminaruisessa leijassa kolmas naru tulee leijan taakse ja se toimii ns. jarrunaruna. Kolmas naru helpottaa leijan nostamista ilmaan sen ollessa "väärin päin" eli etureuna maata kohti. Nelinaruisissa leijoissa naruja tulee neljä; kaksi vasemmalta ja kaksi oikealta. Nelinaruisessa leijassa leijaa saa jarrutettua vetämällä leijan taakse tulevia naruja. Myös nelinaruinen leija on helpompi saada ilmaan jarrunarujen avulla.

 

Leijoihin olevia kahvajärjestelmiä on pääsääntöisesti kahden tyyppisiä: kahvoja sekä puomeja. Kahvat ovat molempiin käsiin erillisenä tulevat yksittäiset kahvat. Puomi on taas nimensä mukaisesti tanko, jonka molemmista päistä lähtee naru leijaan. Puomin etuna on se, että sitä voi käyttää yhdellä kädellä, siinä missä erillisistä kahvoista ei voi päästää irti.

 

Kitekiller eli ns. leijajarru on useimmista leijoista löytyvä turvavaruste, joka on esimerkiksi kaksinaruisessa leijassa toisesta narusta tai kolmenaruisesta leijasta jarrunarusta ranteeseen kiinnitettävä remmi. Sen tarkoituksena on pudottaa leija maahan otteen irrotessa ohjainlaitteesta.

 

 

Miten alkuun?

 
Sopiva leijakoko aloittelijalle riippuu henkilön painosta sekä tuulen nopeudesta. Ensimmäiseksi leijaksi suosittelemme 2,5-4,5 neliömetrin kokoista leijaa. Useimmat harrastajat omistavat ainakin 2-3 eri kokoista leijaa, jotta jokaiselle säälle löytyy sopivan kokoinen leija.
 

Talvella laji on helppo aloittaa lumilaudalla tai suksilla, kesällä taas landboardilla. Ennen laudan tai suksien päälle hyppäämistä on hyvä kuivaharjoitella hieman leijan ilmaan saamista sekä ohjaamista. Leijaa ohjataan vasemmalle vetämällä ohjainlaitteen vasenta puolta ja oikealle vetämällä oikeaa puolta. Ennen leijan ilmaan nostamista levitä leija maahan noin 45 asteen kulmassa tuulen suuntaan nähden, aseta sen päälle vähän esimerkiksi lunta tai hiekkaa painoksi ettei se karkaa ja suorista narut. Nyt voit nostaa leijan ilmaan joko itse tai kaverin avustaessa nostamalla leijaa. Leijan ilmaan saamiseksi vedä ohjainlaitteita itseesi päin ja ota tarvittaessa muutama askel taaksepäin.  

 

Leijan voimaan vaikuttaa tuulen nopeuden ja leijan koon lisäksi se, mihin suuntaan leijan ohjaa. Eniten leija vetää suoraan tuulen suuntaan, lähelle maan pintaa ohjattuna. 90 asteen kulmassa sivulle tuulen suuntaan nähden sekä suoraan yläpuolellasi eli ns. zenithissä leija pysyy ilmassa, mutta ei juurikaan vedä. 

 

Leijoissa on mukana kattava ohjeistus leijan lennätykseen ja käyttämiseen, johon kannattaa ehdottomasti tutustua.

 

 

 

Turvallisuus

 

Leijalautailussa on tärkeää pitää huolta turvallisuudesta. Kovaa vauhtia liikkuvat leijanarut voivat tehdä pahaa jälkeä osuessaan ihmiseen ja hallitsemattomasti lentävä leija voi satuttaa sekä lautailijaa että muita. Ennen leijan lennätystä varmista, ettei edessä ole ihmisiä, eläimiä, puita tai muita esteitä! Etenemällä maltillisesti pienestä leijasta asteittain suurempaan sekä välttämällä erityisen kovalla tuulella leijalautailua ehkäiset sen, että leijan voimat yllättävät.

Leijaa lennättäessä on hyvä käyttää kypärää, mutta polvisuojat, kyynärsuojat ja laskettelulasit eivät ole ainakaan pahitteeksi talvella. Heikoille jäille ei koskaan kannata mennä leijalautailemaan. Jäällä leijalautaillessa jäänaskalit on hyvä olla mukana käden ulottuvilla.